|
|  |
 |
|
Kropotkin
|
 |
of Ålidhem
Mar 1999 time: 06:35
|
|
Although not an expert on the regional existance of the word kodd, I've mostly heard in in the Halmstad-region. A typical example of this would be the lyrics from a Peter Wahlbeck-song (one of his few good works imho);
"Det var en kall kväll i Halmstad.
Jag hade fått ett tips utav en polis, som jobbade i Falkenberg.
Han skulle själv ner till hamnen i Halmstad för att det var en fest på en båt.
Jag tog en taxi ner, bakom Rolles där låg det en orange båt. Jag hörde musik innanför, så jag gick ombord.De hade byggt upp en bar, kan man säga, nån form av cockpit, båtens cockpit. Jag tog en öl och jag tog en öl till. Jag snackade med lite folk som jag kände från Halmstad. Det var en del falkenbergare med. Bland annat var det ett dansband från Svenljunga. Hildings hette dom. Bakom basistens bas glänste nåt i velourbyxan. Det var basistens kodd. Herregud, vilken kodd! tänkte jag. Så fet, men ändå så kort. Ok, den ska bli min. Hallå grabbar, jag heter Owe. Jag bor här i Halmstad. Ska ni hänga med på efterfest? Vill ni ha en sup? Var har du lärt dig att spela bas? Jaha. Jaha. Ok, vi ses sen. Dom spelade så fint och jag tog en svängom med en tjej. Jag spanade in kodden, så att säga. Herregud, vilken kodd! Jag kunde se den framför mig i min våningssäng. Efteråt så packade de ner sina instrument. Jag hjälpte till, jag bar och jag lyfte och jag var så slirig och go. Yr och fin var jag när jag öppnade dörren och bjöd in Hildings. Basisten tog en dusch på min toalett. Nu satte jag in stöten. Jag tog han på kodden när han med handduken torkade sig. Jag fick en smäll. Jag tog honom på kodden igen. Jag fick en smäll till. Jag försökte ta honom på kodden en tredje gång. Då fick jag en sån jävla smäll. Det är skönt att få stryk. Bögstryk. "
|
|
|  |
All times are GMT. The time now is 05:35. Apolyton Time is 00:35. |
top of page
|
| archivepost |
|
Forum Rules: